Nieuws

Verslag Zwolle 2014

Zwolle 2014

Eindelijk is het zover, de Brothers Toy is klaar om deel te nemen.

 

We mochten op vrijdagavond voor de Salland Olie Indoorpulling Zwolle een proeftrek maken om te kijken of de Toy ook wil trekken aan de ketting, lopen deed hij al dus vrijdagavond 24 januari half 8 was het zover.

Onder toch wel een groot publiek werd er de eerste keer gestart voor de sleepwagen Big Benz. Voor ons de eerste test dus na voorzichtig toeren opbouwen koppeling een beetje los en instorten, dus geen druk genoeg om de turbo’s er door te krijgen. Gelukkig was Willem Veldhuizen erbij om aan te geven wat er moest gebeuren dus maar weer starten en nog een keer proberen nu met iets meer toeren en iets meer turbodruk proberen weg te gaan. En dat lukt, de motor pakt op en we gaan vooruit, nog wel voorzichtig met de gashendel dus half gas een meter of veertig gereden en toen zagen we methanol stromen en dus gas dicht en motor uit.

Het bleek dat de aluminium brandstof tank op de las was gescheurd, dus emmers er onder en van de baan af.

Onze sponsor Konvi RvS gebeld, uitgelegd wat er aan de hand was, antwoord was kort maar krachtig, koffie staat klaar, wij staan klaar.

De trekker snel terug gesleept naar Parc ferme en daar eerst maar data uit gaan lezen, ondertussen hebben we de tank al van de trekker gehaald en twee man onderweg om hem te laten lassen, dus dit zal ook de eerste modificatie worden aan de nieuwe Toy , tank bevestiging verbeteren, zodat deze beter tegen de trilling kan.

De data uitgelezen en er waren geen gekke dingen te zien, alle temperaturen en drukken zijn goed, het oliefilter gedemonteerd en nagekeken, ook deze was ook schoon, dus blijde gezichten in het team.

Er waren al een stel dames op en rond de tractor alles aan het schoonmaken en poetsen want de Toy moest er voor zaterdag weer glimmend  bijstaan.

Ondertussen waren ze al weer terug met de gerepareerde tank, wilden gaan monteren maar de organisatie wilde de deuren sluiten, dus naar huis en zaterdagmorgen vroeg maar weer verder.

Zaterdagmorgen 25 januari

We moesten al weer vroeg uit veren om weer naar Zwolle te gaan  om de tank te gaan monteren, nu met een rubber ertussen als noodoplossing.  Gelijktijdig hebben we ook de klepspeling gecontroleerd maar die was nog dik in orde. We kwamen er wel achter dat de verdelerkap gescheurd was dus daar nog snel een nieuwe op gezet.

Inmiddels  was het zover, onze klasse werd omgeroepen om zich op te maken voor de start. Vervolgens  wordt je afgesleept buiten de hal in een met hekken afgezet deel, daar kun je dan starten en de motor warm draaien. Als je daar mee klaar bent wordt je weer afgesleept om te gaan wegen en dat was weer een spannend moment voor ons want we hadden natuurlijk wel gewogen thuis maar de weegbrug op de wedstrijd kan altijd weer andere waarden aangeven. Dit was gelukkig niet het geval, we mochten zelfs nog wat gewicht bijhangen.

Toen naar Parc Ferme gesleept waar alle deelnemers van de klasse worden opgesteld, het wachten begint, we waren de 1 na laatste dus we konden mooi kijken wat onze collega’s deden die voor ons reden, de baan was tricky bij de start wat betekend dat je vooral moet proberen rustig weg te komen. Als we bijna aan de beurt zijn wordt je afgesleept en bij de baan opgesteld.

Dan komt het moment dat je het sein krijgt om te starten. Dit gaat perfect met de externe startmotor die wij gebruiken, dan versnelling inschakelen en voor de sleepwagen rijden, manoeuvreren gaat perfect met de koppeling, ook dat werkt goed, dan aanhaken, ketting straktrekken en de groene vlag word gezwaaid.

Rustig de gashendel naar voren en bij 3500 toeren koppeling rustig op laten komen, luisteren of de turbo druk begint te komen, gas door blijven drukken en koppeling laten opkomen, goed op de toerenteller letten want we willen eigenlijk niet meer dan 5000 toeren maken en door te veel op de toeren te letten eigenlijk te laat met het doordrukken van de gashendel en bij 67.80 meter stonden we stil, wat goed was voor een negende positie in een veld van dertien deelnemers.

Dat optoeren en wegrijden zal straks door ervaring veel meer op gevoel gebeuren. Je moet eerst wennen aan het starten daarom ben je nu meer op de meters aan het kijken maar ook dit is een kwestie van runs maken.

Aan het einde van je run kijk je dus ook gelijk op de meters, oliedruk is nog perfect dus laten lopen, in de achteruit schakelen, ketting los en wegrijden naar einde van de baan waar je weer wordt opgepikt en afgesleept.

Allemaal heel erg blij, de Brother’s Toy doet het en alles is nog heel, geheel niet onbelangrijk.

Alle spullen en de trekker weer terug gebracht naar de truck in de hal, trekker opgesteld en gelijk weer data uitgelezen. Ook nu waren er weer geen gekke dingen te zien, alles lijkt tot zover onder controle.

Ondertussen kregen we van de organisatie nog de vraag of we ons bij de prijs uitreiking wilden melden omdat we de publieksprijs van de middagsessie hadden gewonnen! Dat is voor ons ook zeker een mooi stukje waardering.

Al met al echt heel veel complimenten gekregen over de nieuwe Brothers Toy, wij vinden hem ook geweldig maar als team wen je er zelf al heel snel aan. We zien hem immers elke dag in de werkplaats staan. De positieve reacties van iedereen doen ons dan ook zeer zeker goed.

Namens het hele Pulling Team Vos heel erg bedankt voor alle complimenten en niet te vergeten, heel veel dank aan al onze tractorpulling  family en sponsoren, want zonder hun had deze nieuwe Brothers Toy Light Modified er nu niet gestaan. 

Onze volgende wedstrijd zal zijn in Fuchtorf (D), het laatste weekend van April, waar we voor uitgenodigd zijn. Dit is “einen super veranstaltung” , zeker de moeite waard om heen te gaan!

 

Copyright 2011. Joomla 1.7 templates free. © Stichting Pulling Team Vos